Ważne zmiany dla pracujących przy komputerach. Termin mija 17 maja

Biurko, klawiatura, krzesło biurowe i wiele innych ważnych rzeczy - wszystko to podlega rygorystycznym zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy. Praca biurowa realizowana przed monitorem ekranowym (m.in. przy laptopie) nie może być organizowana w sposób dowolny. Przypomniało o tym rządowe rozporządzenie, które weszło w życie w listopadzie ubiegłego roku i dało pracodawcom 6 miesięcy na dostosowanie miejsca pracy przy komputerach do wymogów BHP. Termin mija 17 maja 2024 roku.

Przede wszystkim, zgodnie z nowymi przepisami, w przypadku stosowania przez pracowników komputerów przenośnych (laptopów) przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, pracodawca ma obowiązek wyposażyć pracowników pracujących na laptopach w monitory ekranowe albo podstawki, przenośne klawiatury i myszki. To ważne - coraz częściej właśnie przenośne laptopy są podstawowym wyposażeniem pracowników, a komputery stacjonarne odchodzą do lamusa.

Stanowisko pracy - co się zmienia?

Nowe przepisy dość rygorystycznie opisują stanowisko pracy przy komputerze. To przestrzeń pracy wraz z wyposażeniem podstawowym (monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi; oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika; krzesłem i stołem; opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem).

Reklama

Co ważne, nowe przepisy nie odnoszą się już do komputerowej "jednostki centralnej" - pracodawcy mogą więc tworzyć stanowiska typu "all in one" - gdzie przy wielu monitorach i klawiaturach pracują osoby korzystające z jednej jednostki centralnej.

Laptopy - nowe regulacje dla systemów przenośnych

Szczególnie ważne zmiany dotyczą pracowników korzystających z laptopów, a to staje się powoli normą w wielu przedsiębiorstwach.

Dla porządku wyjaśnijmy: literalnie, nowe rozporządzenie (będzie obowiązywać od 17 maja) modyfikuje katalog wyłączeń, czyli przypadków, do których rozporządzenie nie ma zastosowania. Dotychczasowa regulacja przewidywała, że nie ma ono zastosowania do systemów przenośnych. Obecnie wprowadza się zasadę, że będzie miało zastosowanie do systemów przenośnych, które są przeznaczone do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.

Zgodnie z nowymi przepisami stanowisko pracy dla użytkowników laptopów powinno być wyposażone:

  • w stacjonarny monitor ekranowy lub w podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika
  • w dodatkową klawiaturę i mysz.

Monitor do pracy w firmie? Nie każdy będzie dobry

Ustawodawca zadbał, aby przynajmniej w ograniczonym zakresie określić wymogi dotyczące tak ważnego wyposażenia, jak monitor.

Zgodnie z nowymi przepisami monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:

  • znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne;
  • obraz powinien być stabilny, bez migotania.
  • jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania;
  • monitor powinien umożliwiać pochylenie ekranu.

Biurko jakie jest, każdy widzi? Niekoniecznie - meble biurowe muszą spełniać wymogi BHP

Nie tylko monitory, klawiatury i podstawki zostały poddane prawnym regulacjom w zmienionym, rządowym rozporządzeniu. Od 17 maja nowe przepisy dosięgną także biurek i krzeseł.

Nowe rozporządzenie określa minimalne wymagania, jakie powinny spełniać meble biurowe, z których korzysta pracownik:

  • powierzchnia blatu biurka lub stołu powinna być matowa;
  • krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać m.in. dostateczną stabilność, regulację wysokości siedziska, regulację wysokości oparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulację kąta pochylenia oparcia oraz odpowiednie wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała, możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360 stopni.
  • jeżeli przy pracy trzeba korzystać z dokumentów, na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w uchwyt na dokumenty;
  • jeśli pracownik sobie tego zażyczy, stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: praca | BHP | prawo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »